Item group ID, een veelal ongebruikt label in de Google Shopping feed. Gezien de additionele status zullen weinig retailers dit label inzetten, laat staan efficient. In dit artikel vertellen we je waarom jij wel dit label moet gebruiken om zo meer uit je Google Shopping resultaat te halen.
Item ID versus Item Group ID
Het label Item ID kent elke adverteerder op Google Shopping. Dit verplichte label zorgt ervoor dat Google de ingediende producten kan identificeren. Niet alleen Google, ook in Merchant Center en in de Google Ads interface kun je het item ID weer terugvinden. Elk uniek item (product) moet een eigen uniek Item ID hebben, dus ook elke variant waarmee geadverteerd wordt.
Nu komt het label Item Group ID om de hoek kijken. Google wil dat je elke variant een uniek ID geeft, maar een product kan meerdere varianten hebben welke zich onderscheiden obv kenmerken of toepassingen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld “Adidas sportschoen heren maat 43”. Hierbij is ‘maat 43’ het onderscheidende kenmerk, maar vallen alle maten onder het product ‘Adidas sportschoen heren’.
Omdat er uniek met elke variant, in dit geval maten, geadverteerd wordt, hebben ze een uniek Item ID. Omdat ze echter onder een product vallen, zou het voor bijvoorbeeld de Shopping structuur of rapportage handig zijn om al deze varianten te kunnen hangen onder een product. Hier is het label Item Group ID voor in het leven geroepen, welke op productniveau wordt toegekend.
Wat is het voordeel van een Item Group ID?
Hierboven beschreven we al dat een Item Group ID kan helpen bij het segmenteren in Google Ads. Wanneer je op variantniveau adverteerd is het handig als je deze onderverdeling kan maken onder een product. Zo kan het zijn dat de ‘Adidas sportschoen heren maat 43’ goed verkoopt, maar dat de maat 42 niet zo rendabel is. Doordat deze varianten hangen onder een Item Group ID, productniveau dus, zal optimalisatie makkelijker zijn en blijft het overizhct behouden op productniveau.
De gebruiker merkt ook het voordeel van een Item Group ID. Wanneer jouw potentiele klanten zoeken op een bepaald product waar je meerdere varianten van hebt, kun je ze kenbaar maken dat je andere varianten van dit product aanbiedt door middel van het Item Group ID label. Hierdoor snapt Google makkelijker dat varianten in je feed gelieerd zijn aan elkaar, en zal wanneer Google dit relevant acht de andere varianten ook aanbieden aan de gebruiker.
Waarom gebruiken zo weinig adverteerders Item Group ID?
Het is een label wat niet verplicht is, en veel adverteerders nemen niet de moeite om additionele labels correct in te stellen. Daarnaast moet deze informatie ook aanwezig zijn vanuit de leveranciers, en beschikbaar in de feed.
Wil jij wel het optimale uit de feed halen? Het label Item Group ID is slechts een van de vele additionele labels die je hierbij kunnen helpen. We geven je graag inzicht, ben je benieuwd wat wij aan jouw feed zouden verbeteren? Vraag vrijblijvend een Shopping check aan