Binnenkort voegt Google een nieuw tabblad toe aan haar Shopping resultaten, genaamd Comparison Listing Ad. Met deze nieuwe toevoeging komt Google tegemoet aan de feedback van de Europese vergelijkingssites. Door deze functionaliteit krijgen de vergelijkingssites (CSS partners) meer mogelijkheden om verkeer naar hun eigen platform te genereren
Binnenkort zal voor de gebruiker van Google Shopping een extra tabblad te zien zijn, waar de gebruiker enkele showcase ads van vergelijkingssites te zien krijgt. De advertenties van vergelijkingssites bevatten enkele matchende producten met een link naar de pagina waar de producten bekeken/vergeleken kunnen worden.
Naar aanleiding van de miljardenboete die de Europese commissie in 2017 oplegde aan Google’s moederbedrijf Alphabet heeft Google het CSS programma geïntroduceerd, waar ze in feite zelf moet opbieden tegen vergelijkingssites die ook als CSS partner zijn geregistreerd. Aan het einde van 2018 kwamen de Europese vergelijkingssites met nieuwe kritiek.Volgens hen werkten de insteek van het CSS programma de opkomst van ‘neppe’vergelijkingssites in de hand.
Met Comparison Listing Ads biedt Google aan vergelijkingssites de mogelijkheid om niet namens webshops, maar namens zichzelf te adverteren. Hiermee kunnen vergelijkingssites via Google Shopping rechtstreeks adverteren voor hun eigen productaanbod.
Bron: Emerce