Er zijn een hele hoop voordelen met het creëren van resultaat-gedreven Google Shopping en Performance Max campagnes. Bij campagnes op resultaat kan Google meer halen omdat het een homogeen segment bevat van producten met soortgelijk resultaat. Dit werkt in de regel beter dan categorie-based campagnes waar alle producten bij elkaar zijn gestopt met verschillende resultaten. Hierdoor moet Google teveel rekening houden met teveel resultaten waardoor elke sub-segment van resultaat impact ondervindt van de ander.
Goedlopende producten worden tegengehouden door slechtlopende producten of producten zonder verkeer.
Maar hier zit ook gelijk de uitdaging die we vaak zien. Google heeft een gekleurde kijk op de producten waardoor het niet alle producten allemaal evenveel aandacht (lees vertoningen en clicks geeft). Op basis van allerlei data, zoals wij vermoeden, concurrent data, weet het welke producten goed converteren en van welke het te weinig informatie heeft.
Producten zonder verkeer krijgen geen of zeer weinig kans om zich te bewijzen. Ook in resultaat-gedreven campagnes komen ze ergens terecht met een zeer hoge ROAS doelstelling om ervoor te zorgen dat ze niet uit de pas lopen.
Dan is de insteek en het doel van een resultaat-gedreven campagne wel bereikt, maar dan krijgen de producten in bepaalde ‘buckets’ alsnog geen verkeer om te zien of er uberhaupt potentie is zit.
Op dit moment doen wij voor klanten periodieke analyses waarbij we handmatig producten tussen campagnes schuiven, en ook een soort test campagne gebruiken om het gros van de producten eerlijk(er) te testen.
Er zijn diverse systemen die een soort van BCG-matrix achtige campagne structuur mogelijk maken, denk aan Product Hero.
Wil je ermee testen? Zeker doen!
Wil je weten wat de mogelijkheden en potentie zijn voor jouw productaanbod? Neem dan contact met ons op!