Voor veel adverteerders zal het begrip ‘feedmarketing’ bekend in de oren klinken. Toch wordt er vaak, ten onrechte, weinig aandacht aan besteed. Een feed is een (geautomatiseerd) bestand waarin productinformatie terug te vinden is, om in bulk met producten te kunnen adverteren. Het voordeel van een feed is dat er grote hoeveelheden informatie zo efficiënt en effectief mogelijk verplaatst kunnen worden naar externe verkoopkanalen, zoals Google, Beslist, Marktplaats, Facebook, etc. Deze verkoopkanalen zetten vervolgens de feed om in advertenties in productniveau.
We horen en zien vaak dat zodra een feed is aangemaakt en ingeladen in het desbetreffende systeem, er niet meer naar omgekeken wordt. In sommige gevallen is dit prima, echter zien we dat met name bij verkoopkanalen met veel volume en inzichten, dit leidt tot het laten liggen van betere prestaties.
Wat verbeter ik aan mijn feed?
Het verbeteren van een feed kan overwogen worden op basis van bepaalde KPI’s, zoals weinig zichtbaarheid ondanks voldoende budget, lage posities, het missen van een bepaalde doelgroep door nieuwe marktinzichten, etc. Op basis van de KPI’s die beter kunnen, kan een aanpak overwogen worden. Zo is het mogelijk om met verzamelde zoektermen de titels aan te passen. In een feed zitten zo goed als altijd standaard titels, die andere aanbieders ook gebruiken. Door data gedreven de titels te ‘optimaliseren’ voor een verkoopkanaal, kun je je differentiëren ten opzichte van je concurrentie en zo voordeel behalen.
Ook kan het mogelijk zijn dat een platform filtermogelijkheden aanbiedt. Deze filters beoordelen producten op basis van prijs, of andere eigenschappen zoals kleur, maat, gewicht, toepassing, etc. Dit is voor de gebruikers handig, maar dan moeten je producten natuurlijk wel bij de gefilterde selectie behoren. Je geeft de verkoopkanalen de mogelijkheid hiertoe door zo veel mogelijk productattributen mee te geven.
Hoe verbeter ik dit aan mijn feed?
Dit kan op vele manieren. Het beste resultaat behaal je door dit op productniveau te doen, handmatig. Om dit behapbaar te houden adviseren we om een top 10 te pakken, deze uit te sluiten van de ‘lopende’ feed en deze 10 producten handmatig aan te maken in een Google Sheet. Deze Google Sheet kun je vervolgens als feed opgeven in Merchant Center. Door deze producten los te trekken van de huidige feed, forceer je Google door deze producten met aangepaste kenmerken te adverteren.
Zodra je ziet dat dit een succes is, wil je natuurlijk de rest van je titels ook optimaliseren. Maar hoe doe je dit, als dit honderden producten of meer zijn?
Dit is een van de situaties waar een feed manager zijn voordeel bewijst. Een feed manager is een tool die het mogelijk maakt om feeds te manipuleren, zonder aan de website kant te hoeven sleutelen. Erg handig, zo kun je als adverteerder zelf aan de slag zonder de IT afdeling te ‘belasten’. Zo is het mogelijk om feed op te splitsen, producten uit te filteren, feeds geschikt te maken voor verschillende verkoopkanalen, en zo verder.
Een van de mogelijkheden die een goede feed manager ook biedt, is het in bulk optimaliseren van feeds. Dit is een arbeidsintensieve klus, maar het is zeker lonend. Door regels aan te maken met bepaalde voorwaardes, is het mogelijk om producten in bulk waardes toe te kennen. Een voorbeeld is om bij sportschoenen te vermelden dat ze zeer geschikt zijn voor hardlopen. Je verkoopt ook andere sportartikelen, dus je kan deze USP niet aan alle producten toevoegen. Met een feed manager kun je een regel aanmaken als deze:
Voeg ‘ | Ideaal voor hardlopen’ toe indien categorie bevat ‘Sportschoen’
Hierdoor heb je voor alle sportschoenen in één keer de titel al geoptimaliseerd voor hardlopers! Dit is natuurlijk een simpel voorbeeld, je kan oneindige combinaties factoren gebruiken om titels in bulk én geautomatiseerd te optimaliseren.
Hierboven heb je kunnen lezen dat productkenmerken ook gebruikt kunnen worden voor filters op bepaalde verkoopkanalen. Maar wat als je deze productkenmerken niet meegeeft? Naast het toevoegen van tekst aan bijvoorbeeld producttitels, kun je met een goede feed manager ook velden aan je feed toevoegen zonder dat je deze initieel meegeeft vanuit je website. Hierbij kun je denken aan kleur, maat, gewicht, etc. Hoe komt een feed manager aan deze kenmerken hoor ik je denken? Vaak zijn deze onderscheidende attributen zoals kleur, maat gewicht, terug te vinden in de titel of in de beschrijving. Door een regel te maken waarbij je de waarde extraheert uit een veld waar deze anwezig is, kun je op deze manier zelf een veld toevoegen die nog niet bestaand is, maar wel geëxtraheerd kan worden uit andere velden uit de feed. Een dergelijke regel kan er zo uitzien:
Kleur is ‘Rood’ als titel bevat ‘Rood’
Zoals je begrijpt, is er dus erg veel mogelijk met bestaande feeds. Zo kun je je onderscheidend vermogen verhogen door titels en beschrijvingen te optimaliseren (op basis van data) en kun je attributen toevoegen aan je feed. Op deze wijze in bulk je feed optimaliseren en betere prestaties halen, zonder meer uit te geven aan advertentiekosten!