Google Ads Gaat Zoektermen Inperken Wegens Privacy of Verdere Automatisering?We moesten het nieuws meerdere malen lezen om er zeker van te zijn dat we daadwerkelijk dat lazen wat er stond. Ja, nadat organische zoektermen bijna niet inzichtelijk meer zijn, is het nu de beurt aan de zoektermen via betaald zoekverkeer. Volgens Google om zich te conformeren aan de privacyregels.

Google gaat adverteerders contacteren met het nieuws dat zoektermen niet meer getoond gaan worden wanneer er geen significante data beschikbaar is.

Het draait natuurlijk allemaal om het woord ‘significant’. Wat is dat? 1 vertoningen, 5 vertoningen, 1 click, een bovengemiddelde CTR, wat precies?

Het is gek dat Google ‘privacy’ aanhaalt. Is privacy gerelateerd aan significantie? Ons lijkt van niet. Waarom is niet-significante data privacygevoelig en significante data niet? Is dit een push voor verdere automatisering en uit handen geven van controle? Binnen Smart Shopping valt er sowieso geen zoektermen te optimaliseren.

Wanneer het uitgerold gaat worden, zullen we gaan zien wat de gevolgen voor optimalisaties daadwerkelijk zijn voor ‘handmatige’ campagnes.