Google Ads Resultaten uit het Verleden Bieden Geen Garantie voor de Toekomst“Vroeger waren de Google Ads resultaten top, waarom nu niet meer?” Met enige regelmaat krijgen we deze vragen, nog voordat we samenwerken of tijdens een samenwerking. Het is menseigen om een bepaald resultaat als vast te zien, zonder daar van in te zien dat het ook weer slechter kan, of nog beter (natuurlijk).

Waarom resultaten verschillen, kan aan legio oorzaken liggen. Hieronder een aantal uitgelicht:

Google Ads (technisch):
*Andere biedstrategie
*Andere campagnestructuur
*Kortere historie en/of kwaliteitsscore
*Nieuwe campagne types (denk aan Performance Max)
*Andere teksten, productassortiment enzovoorts
*Meer concurrentie in veilingen
*Continue veranderingen in Google haar algoritmes

Markt:
*Nieuwe en/of extra concurrenten
*Competitievere verkoopprijzen
*Nieuwe en/of extra substituten
*Hogere inkoopkosten, en mogelijk dus lagere marges
*Competitievere leveringsvoorwaarden
*Nieuwe leveringsvoorwaarden

Macro-economisch:
*Inflatie
*Gedaald consumentenvertrouwen
*Gekke jaren van thuisblijven en nu weer kunnen reizen

Waarom bepaald Google Ads resultaat niet meer wordt behaald, kan echt aan heel veel dingen liggen. In veel gevallen is bepaalde account performance weer te ‘evenaren,’ maar we hebben ook in enkele gevallen meegemaakt dat het minder makkelijk of zelfs helemaal niet ‘terug te halen’ was.

Sowieso is geen enkele omzet ‘gegarandeerd’ en lineair of altijd maar stijgende. Op een gegeven moment zullen er zich ook dips gaan vertonen. Hoe je daar als ondernemer of manager op reageert, zal van grote invloed zijn op de hoeveelheid omzet die er via Google Ads gegenereerd wordt.

Sommige kiezen bij een dalende trend, de kraan verder dicht te draaien, wat voor een versnelde vicieuze cirkel zorgt. Anderen werken wat meer anti-cyclisch en proberen slim met budget bepaalde sub-segmenten aan categorieën meer te promoten die beter passen in bepaalde tijden. Anderen investeren parallel meer in retentie zodat de initiële acquisitie kosten over een langere periode/orders gespreid kunnen worden.

Resultaten zijn nooit zeker, maar gelukkig is er zeer veel mogelijk op de vlakken van het productaanbod, ‘assortiment’ campagne types binnen Google Ads en advertenties, banners en andere creatives plus instellingen.