Google Ads & Shopping Adverteren Zet Mensen in het Juiste Gangpad, of Ze Kopen Hangt af van Andere FactorenAls een soort magische pil wordt er van adverteerders verwacht dat het bureau, freelancer of in-house marketeer met Google Ads en Shopping kan knallen, én met goede winstgevendheid. Bij veel sales trajecten wordt er ook op voorhand verwacht wat omzet en/of winstverwachtingen zijn. Hier gaan wij nooit op in, omdat dit van zoveel factoren afhangt dat dit onmogelijk is om correct aan te geven.Daar zit dan ook de crux, an sich is advertising verantwoordelijk voor de efficiëntie van het gespendeerde budget. Echter, de effectiviteit en dus hoeveel omzet en/of winst er middels Google Ads en Shopping campagnes gegenereerd wordt, hangt af van overige marketing mix elementen en het business model.

Vandaar de analogie met het gangpad. Adverteren via zoekmachines zet mensen in het juiste gangpad en het juiste product. Of ze daadwerkelijk overgaan tot aankoop hangt af van het product, prijs, overige producten (alternatieven/substituten), de winkel(ervaring) zelf en ga zo maar door.

Al deze elementen worden vaak niet meegenomen in analyses en prognoses wat een bepaald advertentiekanaal voor een bepaald doel kan betekenen.

Wij nemen deze elementen tijdens de samenwerking met klanten mee omdat, bottom-line, de Google campagnes daar afhankelijk van zijn qua effectiviteit. Onze analyses en brainstorms met klant/adverteerder behelzen dus niet alleen de campagnes zelf, maar daar wanneer nodig dus ook marketing mix en business model.