Google Adverteren: Het Sprookje van Eindeloze Lineaire GroeiAlles is cyclisch, de natuur en haar seizoenen, civilisaties en mensen komen en gaan, consumptieve hoog- en laagseizoenen, behalve de resultaten uit Google advertising. Een veelvoorkomende perceptie is dat de enig mogelijke route de route is van eindeloze lineaire groei. Omdat voor veel online retailers Google Shopping het belangrijkste afzet- en omzetkanaal is, snappen we de behoefte aan zekerheid en ‘garantie,’ echter is deze gewoonweg niet te geven.

Hoezeer we dat ook graag zouden willen voor onze klanten is het om zeer veel redenen niet een realistisch en haalbaar scenario, om er een ‘paar’ te noemen:

Markt:

  • Er komen nieuwe concurrenten bij,
  • In prijs-competitieve markten worden de prijzen verlaagd en
  • Er worden nieuwe substituten of alternatieven aangeboden,

Business model:

  • De waarde propositie wordt veranderd,
  • Nieuwe doelgroepen worden aangeboord en
  • Additionele verkoopkanalen worden ingezet.

Product assortiment

  • Prijzen worden verhoogd,
  • Nieuw assortiment wordt geïntroduceerd en
  • Bepaalde merken, productlijnen niet meer te verkrijgen.

Leveringsvoorwaarden

  • Concurrenten hebben betere algemene leveringsvoorwaarden,
  • Introduceren van additionele betaalmethodes en
  • Introductie van nieuwe bezorgopties (dezelfde dag nog geleverd).

Consumptiegedrag / klantgedrag

  • Kwartaal vier (hoogseizoen) versus rustigere periodes,
  • Veranderend klantgedrag omtrent een bepaald type product en
  • Beleid door overheid op specifieke producten.

Google Ads / Shopping

  • Google introduceert nieuwe functionaliteiten,
  • Updates aan Google Ads algoritmes en
  • Google haar verdere automatisering van het systeem.

Website

  • Overgang naar een nieuw ecommerce CMS,
  • Testen van nieuwe winkelwagenproces en
  • De site een nieuw design geven.

Er zijn zoveel redenen buiten het beheer van de Shopping campagnes an sich, dat hoe goed ook de kwaliteit van het beheer is, het geen garantie is voor continue groei.

OK, maar wat heb ik hieraan?

Een stukje bewustwording. Naast het beheren en optimaliseren van campagnes helpen we klanten het inzichtelijk maken van allerlei afhankelijkheden en oorzaken die de Shopping resultaten beïnvloeden, zowel positief als negatief.

Zo helpen we bijvoorbeeld echt inzicht te brengen in impact door zogenaamde “process behavior grafieken,” die rekening houden met (natuurlijke) fluctuaties in processen en resultaten. We kunnen met meer zekerheid aan de bel trekken wanneer er in dit type data wel een significante fluctuatie is en samen met klant op zoek gaan naar de oorzaak.

Om af te sluiten: Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Het blijft een dynamische markt met zeer veel bewegende elementen!