Google Analytics is voor jou als online (ecommerce) ondernemer niet meer weg te denken. Je baseert er je volgende stappen op, en analyseert er je websiteverkeer mee. Een echte onmisbare bron voor je data, dus je zorgt dat je Google Analytics zo goed mogelijk is ingesteld. Toch?

Fout 1: Ecommerce meting staat uit

Echt waar, dit zien we vaker dan je zou denken. Zelfs bij ecommerce partijen die enkele tientallen miljoenen halen uit hun online activiteiten, hebben we gezien dat deze instelling uit staat. Zo meet Analytics niks omtrent transacties, omzetten, verkochte producten, etc. Deze instelling kun je  op weergave-niveau aanzetten.

Fout 2: Betaalmethodes zijn niet uitgesloten

Indien iemand op jouw website afrekent, is de kans groot dat deze wordt omgeleid naar de site van zijn of haar bank. Bijvoorbeeld ideal.ing.nl, om maar eentje te noemen. Indien de gebruiker heeft betaald, keert deze weer terug op jouw website. Precies deze pagina is voor Google een teken dat de transactie voltooid is, want anders kom je niet op de ‘bestelling geplaatst’ pagina. Maar, wat er nu misgaat, is dat de betaling gebeurt op een ander domein, namelijk die van de bank of een betaalprovider. Hierdoor is de gebruiker in Google’s ogen afkomstig van dat externe domein, en wordt de transactie toegekend aan dat externe domein, ideal.ing.nl dus in dit voorbeeld. Dit geeft een vertekend beeld, en voorkomt dat de toewijzing aan het juiste kanaal plaatsvindt. Je kan op property-niveau deze betaalmethodes uitsluiten.

Fout 3: Niet gelinkt aan Google Ads

Hoewel we deze fout niet vaak meer zien, gebeurt het geregeld dat een Google Ads account niet aan een Google Analytics account is gelinkt. Zo mis je in Google Ads best wat data die je extra inzicht kan geven bij analyse en optimalisatie, en vice versa mis je in Google Analytics weer je Ads data die je inzichten kan geven op een manier waar dit niet in Ads kan. Ook is het met het koppelen van Google Analytics en Google Ads mogelijk om conversieacties te importeren naar Google Ads (We zouden adviseren om de Google Ads tracker te gebruiken, maar dat terzijde).

Kan jouw Google Analytics ook wel een opfrisbeurt gebruiken, en ben je tevens nog niet op de hoogte van het verdwijnen van de traditionele manier van trackingcodes toevoegen aan je site? Dan wordt het hoog tijd dat we eens om tafel gaan, we kijken graag of jouw Analytics verbeterpunten heeft. 

Benieuwd wat het jou kost om Analytics goed ingesteld te hebben?

Doe mij een voorstel