Google heeft in haar Merchant Center een hoop nieuwe inzichten toegevoegd. In dit artikel bespreken we high level welke inzichten dat zijn en hoe je deze interpreteert. Omdat Google Shopping een prijsvergelijkingsplatform is, is Prijs een belangrijke factor binnen het systeem. Dit wil niet zeggen dat alle adverteerders en hun proposities prijsgevoelig zijn, echter is het in context met Shopping wel een belangrijk aspect waar rekening mee gehouden kan worden of in ieder geval naar gekeken kan worden.
Merchant Center maakt het nu makkelijker om dit inzichtelijk te krijgen.
Google biedt op diverse dimensies allerlei inzichten:
* Prijs competitiviteit
* Product & merk
* Concurrenten
Prijs competitiviteit
Google geeft inzicht hoe jouw productprijzen ervoor staan vergeleken met concurrenten. Dit doet Google middels benchmarks. Dit is interessante informatie omdat te hoge prijzen (in context gezien van doelgroep, propositie en markt) een significante hogere prijs averechts kan werken. Je kunt er dan voor kiezen om de prijs te verlagen. Het dient in ieder geval als mogelijke verklaring voor eventuele tegenvallende resultaten.
Maar, neem de cijfers niet ‘at face value’. Er zijn een aantal mitsen en maar’en.
Ten eerste, een te hoge benchmark kan al gebeuren als het product een paar cent duurder is. Een paar cent duurder (afhangende van leveringsvoorwaarden en verzendkosten) maakt in de meeste gevallen niets uit. Het hangt verder ook af van de prijselasticiteit van een bepaald product en markt.
Daarnaast is het ook zo, een andere adverteerder kan wel goedkoper zijn, deze prijs inzichten geven niet weer hoe vaak dit product zichtbaar is met jouw product etc. Stel dat het een kleine adverteerder is met een (veel) kleiner budget dan jij, en daardoor veel minder zichtbaar is, dan is een (iets) hogere prijs wellicht geen enkel probleem.
Ook is het mogelijk op basis van vergelijkingen die we gedaan hebben dat niet alleen EAN/GTIN als vergelijking wordt gebruikt maar ook breder, denk aan matchen van titels. Hierdoor kunnen vergelijkingen spaak lopen omdat er appels met peren worden vergeleken.
Product & merk
Merchant Center geeft een groot aantal inzichten weer in haar interface betreffende individuele producten en merken. Zo kun je zien welke individuele producten en merken het best werken binnen jouw website.
Daarnaast kun je binnen elk merk zien welke top producten (die dus goed verkopen in de markt, is onze assumptie en redenatie) je nog niet in het assortiment hebt. Dit dient ter inspiratie wat je binnen een bepaald merk nog kan inkopen.
Ook geeft het systeem producten en merken weer die stijgen qua populariteit waar je als ecommerce eigenaar, inkoper of marketeer wat mee zou kunnen. Google kijkt niet of het past in jouw propositie en het product assortiment, het is pure sales data uit de markt.
Concurrenten
De concurrent informatie binnen het Merchant Center is in deze vrij gelijk aan datgene wat binnen Google Ads in te zien is. Relatieve informatie zoals overlap, bovenaan enzovoorts zijn ook hier te vinden. Het Merchant Center heeft deze informatie opgesplitst in twee tabbladen (bovenaan de pagina), genaamd Vergelijkbare Zichtbaarheid en Hoogste Zichtbaarheid. Anders dan de informatie binnen Google Ads zijn de grafieken binnen het Merchant Center interactief. Je kunt bepaalde concurrenten selecteren en deselecteren om een verfijnd beeld te hebben van trendlijnen.
Data interpretatie
In het algemeen geldt dat data interpretatie dient te gebeuren met een juiste context. Dit is niet anders voor het Google Merchant Center. Of we het nu over prijsinformatie hebben, concurrent data of product gegevens, Merchant Center bekijkt en aggregeert informatie op basis van andere pijlers/dimensies dan Google Ads.
Vergelijk het met de oude Google Analytics waar de Acquisitie informatie anders was dan bij Ecommerce, puur door hoe het verwerkt wordt.
Wij adviseren deze informatie zeker te bekijken en daar waar kan te integreren in besluitvorming. Product- en Prijsinformatie is zeer welkom gezien het 2 van de marketing P’s zijn.
Mocht je vragen hebben over de data en/of hoe je het moet interpreteren en kunt gebruiken ten behoeve van effectievere besluitvorming, stuur ons een bericht.