Het is weer zover, Black Friday komt eraan, een belangrijke periode voor veel retailers. De trend is komen overwaaien uit Amerika. Black Friday in Amerika stunt extreem met prijzen, denk aan grote TVs voor 99 dollar. Zo ‘stunterig’ is het niet in Nederland/Europe, maar toch.
Retailers grijpen Black Friday en Cyber Monday aan om meer klandizie te genereren, maar we merken in gesprekken met klanten ook dat ze meer bewust worden van de implicaties ervan.
Wat bedoelen we met implicaties?
Het weggeven van (significante) kortingen betekent het afkalven van marge, eigenlijk gewoon het weggeven van marge. Dit jaar, meer dan anders, hebben we veel gebrainstormed om tot een conclusie te komen of ze dit wel moeten doen.
Denk aan aspecten als:
*Is propositie en aanbod wel iets voor Black Friday? Maw, wil men wachten tot 25 november of is het slechts leuk voor mensen die dan een behoefte hebben?
*Worden er vanuit fabrikanten/merken ook kortingen gegeven zodat de korting ‘doorgegeven’ kan worden?
*Draagt het wezenlijk bij aan omzetten en CLV of is het meer zeer korte termijn genereren van omzet? En is deze omzet wel zo ‘goed’ gezien je hoop marge weggeeft. Retailers moeten veel meer handelingen uithalen voor een beetje extra omzet.
*Wat doet de rest van de aanbieders in een bepaalde niche?
Begin dus met doelstelling!
Wil je meedoen met Black Friday om de (online) winkel op de kaart te zetten? Branding/merk bekendheid of richt je jouw pijlers op omzet en/of winst.
Vanuit daar wordt het veel duidelijker wat je met deze stuntdagen kunt (of moet) doen!
Hulp nodig bij strategische beslissingen omtrent Black Friday en Cyber Monday? Neem contact met ons op.