Google Shopping Optimaliseren: Drie Dimensies en Volgorde

Bron: Kantooropleider

Omdat je geen zoekwoorden en advertenties opgeeft gelijk aan tekst advertenties (je doet dat impliciet via de titels en omschrijvingen), heb je een andere benadering nodig om. Hieronder drie aspecten en proces die je kunt hanteren om Google Shopping te optimaliseren.

Klantgedrag

Begin bij het klantgedrag. Klantgedrag vertaald zich in de zoektermen die je in de non-Smart Shopping campagnes kunt vinden. Wij adviseren om eerst het klantgedrag (ook voor tekst advertenties) te checken voor relevantie voordat je de product dimensie optimaliseert.

Waarom?

Omdat het jammer zou zijn wannee je producten afbiedt of uitsluit terwijl de zoektermen (=klant intentie) niet relevant zijn voor dat product of productcategorie enz.

Je kunt kijken naar filters en zoekterm groepen als nooit geconverteerd, wel geconverteerd maar lage ROAS, hoge CPC, lage CTR enz. De laatste is gelinkt met de kwaliteitscore.

Op welk niveau de zoekterm uitsluiten?

Dit hangt helemaal af van hoe de Google Shopping structuur er uit ziet om te kunnen bepalen of de zoekterm op advertentiegroep, campagne niveau of account (uitsluitlijst) uitgesloten moet worden. De verfijning van de structuur heeft hier invloed op. Bevinden zich alle producten van een bepaalde subcategorie in één advertentiegroep of allemaal los, of zijn de verschillende producten per merk gegroepeerd. Allemaal hebben ze een eigen aanpak van zoekterm uitsluiten.

Producten

Wanneer de zoektermen zijn geoptimaliseerd en het verkeer wat er naar een product toe gaat, relevant is. Kun je de producten zelf gaan optimaliseren indien de resultaten ervan tegenvallen. Deze kun je zoals gezegd op- of afbieden en uitsluiten al naar gelang de resultaten.

Een andere manier van de product dimensie beïnvloeden is een geavanceerdere aanpak. Het creëren van een nieuwe/additionele structuur kan ook goed werken om de productresultaten te beïnvloeden. Afhankelijk van de Shopping structuur die er is, kun je producten tussen campagnes en advertentiegroepen schuiven. Als de structuur resultaatgericht is, schuiven deze handmatig of automatisch op afhankelijk hoe je deze hebt ingericht.

Bid modifiers

Nadat het klantgedrag en de producten (kern van het zakendoen) geoptimaliseerd zijn, is de dimensie ‘Bid Modifiers’ wat aangepakt kan worden. De Bid Modifiers zijn:

  • Apparaten,
  • Advertentieplanning en
  • Locaties.

Deze (sub)dimensies verbeteren de resultaten en/of verlagen de kosten nog verder afhankelijk hoe ver je de verfijningen hebt ingevoerd. Met verfijningen bedoelen we of je sec op Nederland richt of dat je de provincies hebt opgevoerd. Bij advertentieplanning doelen we op een 24 uurs targeting of dat deze zijn opgehakt in blokken van meerdere uren omdat data toont dat er significante verschillen zijn tussen de diverse tijdsblokken.

Naast deze drie belangrijke ‘dimensies’ zijn er nog vele anderen die wij analyseren of trainen om de resultaten te verbeteren.

Google Shopping optimaliseren toch te lastig? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Bel mij voor advies