Google Shopping Opzetten en/of Uitbesteden – Ook voor Bureaus (Whitelabel)“Met de komst van Performance Max wordt het alleen maar makkelijker,” wordt er in de markt gezegd. Maar is dit wel zo? De black-box insteek van Google zorgt ook voor uitdagingen dat je als adverteerder en bureau minder te weten komt. Ook is de gedachte – anno 2022 – dat “set & forget” mogelijk is binnen Google Shopping en Google Ads campagnes in het algemeen,achterhaald.

Op basis van jouw eigen kerncompetenties kun je ervoor kiezen om een bepaald specialisme uit te besteden, zowel als adverteerder als bureau.

De uitdaging is niet de structuur en de optimalisaties an sich, maar het proces om diverse campagne structuren te proberen.

  • Begin je alleen met Pmax of ook standaard Shopping campagnes?
  • Adverteer je op al de producten of slechts een klein deel van het portfolio?
  • Heeft de adverteerder al campagnes of begin je helemaal nieuw?

Zo zijn er veel vragen die gesteld moeten worden om achter de juiste aanpak en proces te komen.

Naast het bedienen van adverteerders direct bij het opzetten en ook uitbesteden van campagnes, kloppen nu ook meer en meer bureaus aan voor onze Google Shopping/Ads competenties. Hierbij helpen wij bureaus dan whitelabel. Er kan gekozen worden voor volledige ontzorging maar ook alleen het beheer waarbij het klantcontact door het desbetreffende bureau wordt gedaan.

De volgende type bureaus kloppen bij ons aan:

  • Webbureaus
  • SEO-, social media-, SEA- en online marketing bureaus
  • IT bureaus

Deze willen een partij die het Google Shopping specialisme op zich nemen, er niet naar om hoeven te kijken en weten dat de eindklant goed geholpen wordt.

De specialismes binnen Google Shopping zijn op te splitsen in twee:

  • Technische competenties
  • Zakelijke competenties (Google Ads, data analyse en marketing mix functioneren)

De technische competenties zijn gericht op het genereren en effectief inregelen van feeds en eventueel met behulp van een datafeed manager het creëren van allerlei regels en custom labels om de campagnes beter in te richten.

De zakelijke competenties zijn gericht op het inrichten van het account op basis van eigen ervaring, zakelijke input vanuit bureau of adverteerder. Data analyse is nodig om de campagnes met de juiste producten in te richten, denk aan resultaatgedreven campagnes of meer categorie/feed-based campagnes, allemaal afhankelijk van doelen, huidige status en business case.

Marketing mix kennis is nodig omdat advertising alleen nooit tot goede resultaten kan leiden, het is een samenspel van prijs, product, website/platforms en advertising. De rol van ons als specialisten is om advertising zo budget-efficiënt te maken.

Interesse als bureau om ons in te huren als whitelabel oplossing? Neem dan contact met ons op om meer te weten te komen over onze werkwijze.

Als adverteerder meer uit Shopping willen halen? Neem contact met ons op om dit samen met ons op zo een efficiënt en effectief mogelijke manier te doen.