Google Shopping Organische Listings Komen EraanGoogle gaat haar Shopping resultaten openstellen voor organische listings. Net als de ‘gewone’ tekstadvertenties zal er een deel of mix getoond worden aan zoekers van betaalde en onbetaalde Shopping resultaten.

Searchengineland (en anderen) melden dit naar aanleiding van een Google blog waarin aangegeven wordt dat door het coronavirus veel is aangetast in de dynamiek van het speelveld. Door de (gratis) organische listings zullen meer ecommerce partijen kunnen profiteren van het grootverbruik van Google Shopping resultaten.

Voor gebruikers betekent het meer keuze doordat er meer bedrijven de mogelijkheid krijgen hun producten te tonen.

Adverteerders kunnen hun betaalde campagnes afwisselen met organische resultaten. Hoe dit precies in zijn werk zal gaan, moeten we nog gaan zien.

 Amazon
Naast de impact van corona denken wij dat Google hiermee ook de concurrentie verder wil aangaan met Amazon waar de resultaten ook gemixt zijn.

Wanneer live?
Het zal eerst in de VS live gaan, eind April, de rest zal voor het einde van het jaar volgen.

Proces
Gebruikers van het Merchant Center die adverteren hoeven niets te doen om straks organische listings te tonen. Voor bedrijven die nieuw zijn op Shopping zal Google in de komende tijd een onboarding proces ontwikkelen.

Zodra dit proces bekend is, kunnen ook wij onze dienstverlening hierop aanpassen en uitbreiden, stay tuned!