Google Shopping Scan: Drie Inzichten die het Adverteerders VerschaftNaast dat wij het complete beheer en optimaliseren op ons nemen voor klanten, doen we voor een ander deel van klanten een Google Shopping scan of audit. Dit houdt in dat wij de Google Shopping campagnes doorlichten zodat adverteerders vervolgens zelf weer verder kunnen. Lees de drie inzichten die je verkrijgt uit onze Google Shopping scan en de toegevoegde waarde ervan.

De drie inzichten die onze Shopping scan verschaffen:

Kunnen de Shopping campagnes het doel effectief behalen?
Iedere adverteerder heeft een bepaald doel met Google Shopping campagnes. Eigenlijk vallen ze altijd in de volgende twee categorieën: omzet/afzet versus ROAS (zeer grove proxy van winst).

De andere dimensie is het huidige niveau versus het te behalen niveau van omzet/afzet of ROAS. Als er een te grote discrepantie zit tussen de twee er is aanleiding tijdens de analyses dat dit niet in de huidige setting behaald kan worden, dan brengen we de adverteerder hiervan op de hoogte met aanbevelingen wat eraan te kunnen doen.
Dat hoeft niet perse campagne matig te zijn, maar bijvoorbeeld ook dat het bestaande productaanbod te gelimiteerd is qua bestellingen.

Zijn er belemmerende factoren binnen de Google Shopping campagnes?
Naast het analyseren of de Shopping campagnes een doel kunnen behalen, is een veel gestelde praktische vraag of er belemmerende factoren zijn te vinden in de campagnes die progressie in de weg zitten.
Wij nemen de volgende elementen mee:
*Zoektermen (klantgedrag en intentie)
*Producten, segmenten en resultaten ervan
*Campagne structuur (performance max, gebruik campagne prioriteiten, enz enz)
*Campagne instellingen
*Advertentie planning
*Apparaten
*Doelgroepen
*Locaties

Onze Shopping scan is holistisch
De Shopping scan die wij uitvoeren, richt zich niet alleen op de bovenstaande elementen, maar wij analyseren ook het Merchant Center en de conversie tracking.

Ook bij de tracking zien we vaak dubbele metingen, onvolledige metingen enzovoorts.

Tijdens de intake die we doen, krijgen we veel informatie van de adverteerder omtrent zijn of haar waarde propositie, pricing strategie, concurrenten en overige informatiepunten. Ook bekijken wij de website voor significante verbeterpunten. Wij nemen de gehele marketing mix door omdat adverteren uiteindelijk verantwoordelijk is voor de efficiëntie van het budget, maar de effectiviteit hangt af van de andere marketing P’s: website, producten, prijzen, propositie, leveringsvoorwaarden enzovoorts.
Zoals we in dit artikel omschreven, Shopping advertenties zet mensen voor het juiste product, maar of ze uiteindelijk kopen, ligt niet aan de advertentie.

Heb je interesse in een uitgebreide Google Shopping scan? Vraag deze snel aan wegens beperkte beschikbaarheid. Veel adverteerders nemen in het begin van het nieuwe jaar een scan af om het vorige jaar te beoordelen en zo geoptimaliseerd het nieuwe jaar in te gaan!