Google Shopping versus Performance Max: Wat elke Webshop Eigenaar Moet WetenGoogle Ads staat nooit stil, maar wat betekent dat voor bestaande functionaliteiten? Twee van de meest besproken opties voor ecommerce van Google Ads zijn Google Shopping en Performance Max. Voor webshop eigenaren en marketing managers die misschien niet helemaal vertrouwd zijn met deze termen, laten we eens inzoomen op wat ze zijn, hoe ze werken en welke uitdagingen erbij komen kijken.

Google Shopping in een notendop

Google Shopping is een advertentieformaat dat webshops in staat stelt hun producten direct aan potentiële klanten te tonen in de zoekresultaten van Google. Dit gebeurt via visueel aantrekkelijke productvermeldingen die relevante informatie tonen, zoals afbeeldingen, prijzen en winkelnamen. Als webshop eigenaar upload je jouw productgegevens naar het Google Merchant Center en vervolgens maak je campagnes aan in Google Ads om de producten te promoten.

Performance Max: De Nieuwe ‘Rising Star’

Performance Max is een Google haar laatste en nieuwste advertentiecampagne-optie die verschillende Google-advertentiekanalen samenvoegt om jouw doelgroep effectief te bereiken. Het is ontworpen om de complexiteit van advertentiebeheer te verminderen en de prestaties te optimaliseren. Met Performance Max combineer je verschillende advertentietypes, zoals zoekadvertenties, displayadvertenties en videoadvertenties in één enkele campagne, wat de targeting en conversie-tracking, op het eerste oog, vereenvoudigt.

Uitdagingen tussen Google Shopping en Performance Max

Nu we een beter begrip hebben van beide concepten, laten we eens kijken naar enkele uitdagingen die webshop eigenaren en marketing managers kunnen tegenkomen bij het kiezen tussen Google Shopping en Performance Max.

  • Complexiteit van Performance Max: Hoewel Performance Max krachtig is, kan het voor degenen die niet erg digitaal onderlegd zijn, intimiderend, maar ook misleidend lijken. Het lijkt ow zo makkelijk om wat teksten op te voeren, een feed toe te voegen, wat afbeeldingen en klaar. Maar wat je daarmee tegelijkertijd doet, veel controle geven aan Google. De uitdaging met Performance Max is om de context waarbinnen Google mag bewegen, zo effectief mogelijk te laten zijn.
  • Budgetbeheer: Beide opties vereisen effectief budgetbeheer. Met Google Shopping bepaal je de biedingen en dagelijkse budgetten op productniveau (als je handmatige CPC als biedstrategie ingesteld hebt), terwijl Performance Max alleen maar automatische biedstrategieën heeft voor de hele campagne. Het is belangrijk om de budgetten en biedingen zorgvuldig te monitoren en voorkomen dat er onverwachte kosten gemaakt worden.
  • Campagne-optimalisatie: Beide opties vereisen continue optimalisatie om de beste resultaten te behalen. Dit omvat het testen van verschillende advertentieteksten, afbeeldingen en doelgroepen bij Performance Max. Tegenwoordig is het mogelijk via een zogenaamd Google Ads script om de prestaties van de verschillende advertentietypes nauwlettend te volgen en daar waar mogelijk op te acteren.
  • Data en Tracking: Het meten van de prestaties van de campagnes is de basis. Nog te vaak komen we slordige of simpelweg verkeerde tracking tegen waardoor de campagnes geoptimaliseerd worden op basis van foutieve data.

Conclusie

Google Shopping en Performance Max zijn krachtige campagne types voor webshop eigenaren om hun online aanwezigheid en omzet te vergroten. Terwijl Google Shopping zich richt op productvermeldingen in zoekresultaten, biedt Performance Max een geïntegreerde aanpak met meerdere advertentiekanalen.

De keuze tussen de twee hangt af van jouw specifieke doelen, vaardigheden en middelen. Als je nieuw bent in digitale marketing, kan Google Shopping een goede plek zijn om te beginnen, omdat dit relatief gezien, recht toe, recht aan is. Als je niet alleen Google Shopping wilt proberen maar een scala aan advertentiekanalen, kun je Performance Max overwegen en testen, maar wellicht met de hulp van een ervaren Google Ads specialist.

Succes in Google Ads gebeurt niet zomaar van de één op de andere dag. Het is een continu proces van leren, testen en optimaliseren. Het kan enige tijd duren om de juiste strategie te vinden.