RetailTrendsGroei Internetomzet Niet Eerder zo Laag volgens het CBS meldt dat volgens CBS kwartaalcijfers over internetomzet van de detailhandel, nog niet eerder zo laag zijn geweest. Het CBS meet sinds 2014 de online omzet.

RetailTrends vervolgt:

De hoge omzetten die door de pandemie en lockdowns werden behaald, bleven volgens het CBS overeind in 2021. Daar bleef het bij: deze omzetten stegen na de laatste maanden van 2020 niet fors. Begin 2021 vlakte de groei tegen verwachtingen in verder af.

Multichannelers, winkeliers die zowel fysiek als online actief zijn, wisten in het vierde kwartaal van 2021 circa 2 procent meer internetomzet te genereren dan een jaar eerder. Toen was de internetomzet met bijna 70 procent toegenomen in vergelijking met 2019. De omzetten voor pure webwinkels waren in het vierde kwartaal van 2021 bijna 5 procent hoger dan een jaar eerder.

De enorme groei door de pandemie en lockdowns lijkt niet een structurele verandering in het consumptiepatroon. Maar er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken ten grondslage liggen aan de lage online omzetgroei. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende inflatie, maar ook dat mensen wellicht ‘koop moe’ zijn. Voor bepaalde sectoren geldt dit meer dan andere natuurlijk.

Een lage internetomzet groei kan druk leggen om markten. In vergelijking met voorgaande kwartalen zijn er dus minder klanten die consumeren. Een goedlopende webshop met effectieve acquisitiekanalen is zeker gewenst.

Voor veel ecommerce partijen is Google Shopping het grootste omzetkanaal.
Wil je met ons jouw Google Shopping resultaten verbeteren?

Neem direct contact met ons op