Bij het optimaliseren van Google Shopping denk je als adverteerder zijnde hoogstwaarschijnlijk meteen aan je campagnes in Google Ads. Een enkeling zal ook aan de feed denken, maar wist je dat in Google Merchant Center meerdere tweaks mogelijk zijn die je nog beter helpen je maximale potentieel te bereiken?

Fetchtijd

Indien het platform waar je gebruik van maakt voor je webshop voor jou een feed genereert (vaak xml, txt of csv), dan kun je in het Merchant Center aangeven wanneer Google jouw feed op moet halen. Dit kan dagelijks, wekelijks of maandelijks zijn. Naast deze interval kun je ook de tijd zelf kiezen. Let op! Google gebruik standaard bijna nooit dezelfde tijdzone waarin je je bevindt (is onze ervaring). Zet de tijdzone dus juist, en kies de tijd waarbij je zeker weet dat jouw platform de meest recente feed geüpload heeft. Zo weet je zeker dat de nieuwste data in Merchant Center staat en voorkom je dat je een dag achterloopt. Deze tijd waarin Google je feed ophaalt, noemen we ‘fetchtijd’ en is onder Feeds -> Settings aan te passen:

Branding & bedrijfsinformatie

In Google Merchant Center is het mogelijk om extra gegevens in te vullen die je helpen bij je bedrijf beter te presenteren op Google Shopping, en effect hebben op je kwaliteitsscore. Je kan hier de naam invullen waarmee je getoond wil worden als adverteerder zijnde, je bedrijfsadres opgeven, en ook gegevens hoe klanten je klantenservice kunnen benaderen. Hoewel dit weinig zichtbaar effect heeft in de zoekresultaten, kan het toch net dat verschil maken wanneer je je naar klanten in hun zoektocht naar de juiste aanbieder, vollediger presenteert.

Naast informatie, kun je ook je huisstijl aankleden in Merchant Center. Hiervoor klik je bovenin op het sleutelicoontje, business information en vervolgens op ‘Branding’. Je kan hier ook een logo uploaden  om jouw presentatie helemaal compleet te maken!

Foutmeldingen in Merchant Center

Google kent een kwaliteitsscore toe aan je feed, en hoe beter je feed, hoe hoger deze score. Maar hoe zorg je zonder inhoudelijke feedoptimalisatie, dat je toch profiteert van een zo hoog mogelijke kwaliteitsscore? Door fouten op te lossen die Merchant Center aanmerkt als zodanig verbeter je je kwaliteitsscore al aanzienlijk. Daarnaast is het belangrijk dit periodiek te doen, want indien je veel fouten hebt en deze lang laat staan, is de kans aanwezig dat Google je account opschort. Als je altijd op de hoogte gehouden wilt worden van deze foutmeldingen, zorg dan dat je emailnotificatie aan hebt staan.

Dit zijn 3 snelle tips om in een paar minuten je Merchant Center te optimaliseren. Er zijn uiteraard nog veel meer tips, ben je benieuwd welke? Hou onze blog in de gaten, komende tijd gaan we meer met je delen!