We zien het bij onze eigen klanten, maar ook onderzoeken wijzen uit dat Google Shopping een zeer belangrijk acquisitiekanaal is voor webshop eigenaren. Dit komt natuurlijk omdat retailers hun producten individueel kunnen aanbieden en potentiele kopers deze producten direct krijgen te zien met plaatje, prijs en aanbieder. Zo fungeert Google Shopping als een soort van winkel vitrine waar je de diverse producten en aanbieders kunt bekijken.
Tekst advertenties worden in de regel gebruikt voor merk- en categorie-gebaseerde zoekopdrachten. Denk aan bijv. ’trui kopen’ etc. Dit is goed in te regelen, met of zonder tooling. Tekst advertenties worden veel minder ingezet voor specifieke producten omdat het veel tijd kost om op te zetten.
Waarom? Wanneer we aanhouden dat zoekopdracht->tekst->landingspagina in synch moeten zijn, dat wil zeggen, op de landingspagina wordt het product verkocht wat zo specifiek mogelijk in de ad is verwoord, wat goed aansluit bij de zoekopdracht. Je kunt je dan voorstellen dat het selecteren van de zoekwoorden en het bouwen van de advertenties voor 100, 1000 of 10.000’en producten een behoorlijke kluif gaat zijn.
De productfeed als oplossing!
Gelukkig is er de productfeed! Op basis van al de velden die aanwezig zijn in de feed kunnen we op een automatische manier zoekwoorden en teksten genereren voor ieder individueel product. Ook voor nieuwe producten. Dit gebeurt middels tools als Adchieve, Channable e.a. waar een zogenaamd ’template’ in gemaakt kan worden wat vervolgens toepasbaar is op elk product en elk nieuw te komen product. Ook worden de advertenties automatisch gepauzeerd wanneer het product uitverkocht is.
Zou je naast Google Shopping advertenties ook eens product-specifieke advertenties willen testen en zien wat het voor jouw propositie doet? Neem dan snel contact met ons op!