Deze titel behoeft enige nuance, maar dat zal zich uitwijzen gedurende de uiteenzetting. In onze samenwerkingen met klanten strijken wij nooit de eer op voor de gegeneerde orders en omzet. Waarom? Omdat wij de laatste (doch belangrijke) schakel zijn in de gehele waardeketen en niet verantwoordelijk zijn voor de daadwerkelijke order. Tuurlijk, we spelen er een rol bij, maar zeker geen exclusieve.
Dit betekent echter ook dat zowel goed en minder goed behaalde resultaten niet exclusief neergelegd kunnen worden bij het advertentiemedium en bureau, ZZP’er of in-house medewerker. Dit gebeurt echter wel zonder te kijken naar de andere marketing P’s: Product, Prijs en Plaats (site).
Dit is jammer, Prijs en Product (waarde propositie en business model) zijn het allerbelangrijkst. Het verkopen van een diffuse waarde propositie (met al haar elementen) gaat nooit effectief werken, hoeveel geld je er ook tegenaan gooit. De resultaten komen voort en blijken uit de kracht van de samenwerking. Er is de weinig oog, een blinde vlek(?), voor de impact van de producten, prijzen, assortiment enzovoorts op de advertentie resultaten. Ditzelfde geldt in mindere mate voor de website. Hier wordt al meer gedaan, alhoewel de oorzaak van slechte prestaties bijna exclusief worden gezocht in de website.
Maar ook de website zal nooit een beter conversie percentage kunnen krijgen, als de aangeboden producten, prijzen, merken, gehele assortiment, leveringsvoorwaarden teveel afwijken van andere aanbieders.
Bijvoorbeeld:
*Leveringsvoorwaarden die slechter zijn dan andere aanbieders.
*Prijzen die hoger liggen dan de concurrent, in de context van Google Shopping, wat een transparante prijsvergelijker is, wordt het een grotere uitdaging om effectief omzet te genereren.
*Een beperkt diep of breed assortiment waardoor potentiele klanten niet alles kunnen vinden en het elders halen waar wel alles wordt aangeboden.
*Een slecht converterende website door bijvoorbeeld snelheid, opmaak PDPs, betalingsmogelijkheden enzovoorts.
Online adverteren, waaronder Google Shopping en Ads, zijn niet sec verantwoordelijk voor de sale en omzet. Het is een samenspel met de andere marketing P’s en business model en in ons geval dus het samenspel met de klant.