Per 1 Januari 2024 Stopt Ook Google Met Third Party TrackingPer 1 januari zal Google de ondersteuning voor third party tracking af gaan bouwen, in negen maanden tijd. Deze ontwikkelingen worden gedreven door (inter)nationale wet- en regelgeving, en hebben direct impact op iedereen die op enige wijze verkeer meet van zij/haar website.

In dit artikel leggen we uit wat je huidige situatie is (third party tracking) en waar we naartoe moeten (serverside tracking)

Third-Party Tracking (Huidige Situatie):

– Tot nu toe hebben veel bedrijven gebruik gemaakt van third-party tracking om het gedrag van gebruikers op hun websites te volgen en informatie te verzamelen voor analyses, targeting en personalisatie.

– Third-party cookies worden door externe partijen (zoals advertentienetwerken) geplaatst en geven die partijen inzicht in het surfgedrag van gebruikers over verschillende websites heen.

Verplicht per 1 januari en Google’s Afbouw van Third-Party Tracking:

– Per 1 januari zijn er mogelijk nieuwe wetgevingen van kracht die het gebruik van third-party cookies beperken of verbieden om de privacy van gebruikers te waarborgen.

– Bovendien heeft Google aangekondigd dat ze in de komende negen maanden de ondersteuning voor third-party tracking in hun browser (bijv. Chrome) zullen afbouwen. Dit heeft grote implicaties, aangezien Chrome een van de meest gebruikte browsers is.

Serverside Tracking en Voordelen:

– Serverside tracking is een alternatieve benadering waarbij trackinggegevens op de server van de website worden verwerkt in plaats van op de browser van de gebruiker.

– Voordelen van serverside tracking zijn onder andere verbeterde privacy, meer nauwkeurige gegevensverzameling en minder gevoeligheid voor adblockers. Dit heeft betere besluitvorming tot gevolg, en is een vereiste voor ons om goed ons werk te blijven doen.

– Het stelt je in staat om meer controle te hebben over de gegevens die worden verzameld en om te voldoen aan strengere privacywetgeving.

Acties voor jouw E-commerce Bedrijf:

Overweeg over te stappen naar serverside tracking om compliant te zijn met nieuwe privacywetgeving en om de impact van Google’s veranderingen te minimaliseren. We adviseren dit wel te doen, niet switchen zal tot gevolg hebben dat we steeds minder data kunnen verzamelen waarmee we steeds minder nauwkeurig je campagnes kunnen beheren en optimaliseren. Uiteindelijk zal dit helemaal stil komen te liggen zonder migratie naar serverside tracking.

Twee opties om over te gaan op serverside-tracking

Optie 1 is om dit in eigen beheer te doen, door een eigen developer bijvoorbeeld. Alle tracking zal moeten worden gemigreerd naar een Google Tag Manager container, mocht dit nog niet het geval zijn. Zodra dit is gedaan, zal deze container op een eigen- of gehuurde server moeten draaien. Daarnaast zal er een DNS ingesteld moeten worden om de eigen cookie bij de websitebezoeker te plaatsen.

Optie 2 is om je hierin te laten ontzorgen. We werken hiervoor samen met kundige partij, waar we nauw contact mee hebben. Ter illustratie, het hosten van een Google Tag Manager container op je eigen stukje server begint al vanaf 25 euro per maand. Uiteraard kunnen zij ook zorgen voor migratie van alle cookies in een Google Tag Manager container op je eigen server, zodat je echt alles in eigen beheer hebt en geen extra maandelijkse kosten. Dit kunnen ze verzorgen op basis van een vast bedrag,

We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt over deze ontwikkeling, stuur ons een bericht zodat we jouw vragen kunnen beantwoorden en adviseren voor een passende oplossing.