Er is veel te doen omtrent Performance Max, iedereen is zoekende, zo ook wij samen met onze klanten. Er zijn zoveel variabelen/knoppen waar aan gedraaid kunnen worden, dat er veel mogelijke uitkomsten zijn. In deze ‘nieuwe’ brei, waar begin je? Wij houden altijd vast aan oude campagnes en diens resultaten. Maar nog belangrijker, we nemen de bedrijfscontext mee als start. Wat bedoelen wij hiermee? Dat vertellen we in dit artikel.
Context: secundaire producten met een hoge verkoopprijs en lage marge. Mensen zoeken veel om te vergelijken voordat ze overgaan tot conversie. Mensen zoeken veel valt op te maken uit de vele category-based zoekopdrachten, padlengte, en tijd van eerste klik tot aan conversie.
Performance Max: kan heel erg in de breedte qua campagne types, van alles tot alleen tekst of shopping. Kan enorm de diepte in wat betreft product aanbod. Enkele producten versus het gehele assortiment en alles er tussen in. En op de derde as hebben we alle mogelijkheden omtrent assets en hun kwaliteit, denk aan titels, omschrijvingen, feed, videos, banners etc.
Wat wij bedoelen met het bedrijfsgericht testen is het volgende:
In deze klantcase/context bleek dat category-based / tekst campagnes in het verleden erg veel geld opslokten en weinig rendabel waren. Dit komt omdat category-based zoekopdrachen en dus zoekwoorden in de regel vrij duur zijn (hoe generieker, hoe meer concurrenten dus meer concurrentie, hoe hoger de CPC). Destijds hadden we alleen Google Shopping campagnes live staan met enkele remarketing display campagnes. Deze waren rendabel.
Als test hebben we een volledige Performance Max campagne opgezet, in de breedte, dus ook met tektst advertenties. Op basis van bestaande resultaten zou je dit niet perse doen. De campagnes waren technisch gezien goed opgezet van goede headlines, veel variatie tot aan kwalitatief beeldmateriaal. Uiteindelijk bleek de Performance Max campagne niet te werken. Als eerste optimalisatie hebben we de tekst advertentie elementen eruit gehaald zodat de campagne zich weer ging gedragen als een Shopping campagne. De resultaten werden weer meer en meer als vanouds.
Ook testen wij voor bijvoorbeeld klanten met meerdere landen meerdere Performance Max invullingen om te zien wat het best werkt voor ieder land. Geen enkel land is namelijk hetzelfde en zo ook geen enkele doelgroep (in een specifiek land).
Zie hieronder de assen waar wij op werken om de breedte, de diepte en kaders op afstemmen.