Je kunt nog zoveel budget in acquisitie steken, als je niet marktconform klantvriendelijk bent, zal het weggegooid geld zijn. Maar, hoe weet je of je klantvriendelijk is? Google helpt je graag een handje en lanceert hun nieuwste feature om jouw als adverteerder te helpen.  

Google geeft middels hun nieuwste feature, Scorekaart Shopping, een indicatie hoe klantvriendelijk jouw bezorg- en retourproces is. De conclusie kan zijn dat je advertentieprestaties niet optimaal zijn omdat je op klantervaring laat liggen. Is jouw bezorg- en retourproces klantvriendelijk volgens Google? Dan wordt je beloond met ‘zichtbaarheidsvoordelen’, zoals een badge voor betrouwbare winkels en betere posities in de Shopping tab.

Google beoordeelt op de volgende vier punten:

  • Gemiddelde levertijd
  • Gemiddelde verzendkosten
  • Gemiddelde retourperiode
  • Gemiddelde retourneringskosten

Deze informatie dien je zelf op te geven in het Merchant Center, vervolgens vergelijkt Google deze info met concurrenten.

Google wil verkopers hiermee stimuleren om niet enkel hun best te doen met adverteren, maar ook om de klant na de aankoop zo snel mogelijk te bedienen.

Hoewel dit een leuke toevoeging is, kan het niet voor elke adverteerder interessant zijn. Wellicht vinden jouw klanten het helemaal niet erg om langer te wachten dan bij concurrenten, of reken je meer verzendkosten omdat je nauwkeuriger verpakt dan je concurrent.

Denk je, ”leuk zo’n score, maar wat heb ik eraan?”, en wil je echt advies hoe jij met zo min mogelijk marketingbudget meer uit je site krijgt? Daag ons uit en laat je verrassen!

Geef mij echt advies