5 veelgestelde vragen omtrent Google Consent Mode V2Waarom zou ik Google Consent Mode V2 implementeren?

Als je Google Ads wilt blijven gebruiken en remarketing wilt doen in Europa, moet je de Google Consent Mode V2 vóór maart 2024 implementeren. Gebruikers die in maart 2024 de Google Consent Mode V2 niet gebruiken, kunnen Google Ads niet gebruiken en zullen niet in staat om nieuwe gebruikers uit Europa te krijgen.

 

Wat is de deadline voor de implementatie van Google Consent Mode V2?

Je moet de Google Consent Mode V2 vóór maart 2024 implementeren, wanneer de nieuwe Digital Markets Act (DMA) van kracht wordt.

Wat is het verschil tussen de Consent Mode en de Consent Mode V2?

Het belangrijkste verschil tussen Consent Mode en de Consent Mode V2 is de toevoeging van twee extra toestemmingsstatussen: ad_user_data en ad_personalization, die kunnen worden toegeschreven aan de toestemming van de gebruiker. De huidige parametertags analytics_storage en ad_storage van de toestemmingsmodus hadden alleen betrekking op het verzamelen van gegevens, terwijl deze nieuwe tags van de toestemmingsmodus V2 betrekking hebben op de manier waarop gegevens worden gebruikt en gedeeld.

Wat is de rol van twee nieuwe parameters van Google Consent Mode V2?

Google Consent Mode V2 introduceerde twee extra toestemmingsstatussen: ad_user_data en ad_personalization, die kunnen worden toegeschreven aan de toestemming van de gebruiker, die betrekking hebben op de manier waarop gegevens worden gebruikt en gedeeld. ad_user_data wordt gebruikt om toestemming te geven voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiedoeleinden. ad_personalization bepaalt of gegevens kunnen worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie (bijvoorbeeld remarketing).

Wat moet ik doen als op een website de toestemmingsmodus niet is geïmplementeerd?

Als je Google Consent Mode V2 niet vóór maart 2024 gaat gebruiken, kun je geen Google Ads gebruiken en kun je geen nieuwe gebruikers uit de EER werven. Het zal onmogelijk zijn om aan remarketing te doen in Google Ads, Floodlight en Display. Dit zou de meetresultaten en de prestaties van remarketing- en engagementcampagnes van adverteerders aanzienlijk beïnvloeden.

Wil je meer lezen over Google Consent Mode V2, lees hier ons uitgebreide artikel.