In ons vorig blog gaven we aan dat omzet (groei) niet in silo kan gebeuren omdat het een effect is van alle ‘radartjes’ in het geheel. In dit artikel leggen we de diverse radartjes uit waardoor ook hier een systematisch aanpak mogelijk is.
Effectief (online) omzet genereren en optimaliseren wordt in de volgende afbeelding schematisch weergegeven:
De drie dimensies waarover gesproken wordt kunnen vertaald worden naar de marketing strategie en vijf P’s en bredere businessmodel waarop de marketing strategie en P’s berusten.
Marketing 5 P’s
- Prijs
- Product
- Plaats (website)
- Promotie
- Personeel
In de digitale wereld is analytics een kans en eigenlijk een voorwaarde om goed en effectief zaken te doen en omzet te genereren. Uit de data komen uiteindelijk zogenaamde ‘actionable insights’. Deze inzichten die tot acties leiden, genereren (omzet)waarde.
De drie dimensies zijn:
- Platforms
- De ‘routes’ naar de platforms
- Hetgeen wat er op de platforms aangeboden wordt
Platforms
Met platforms doelen we op de website en ander ‘digital asset’ waar de propositie wordt verkocht. Dit kunnen allerlei marktplaatsen zijn, sociale media, partnersites, blogs, media sites en ga zo maar door.
Routes naar de platforms
Dit zijn de tactieken om verkeer te genereren naar de platforms waar de propositie verkocht wordt. Uit deze stroom van mensen
Hetgeen wat er op de platforms aangeboden wordt
Dit is waar het uiteindelijk om draait, de propositie, wat resulteert in omzet. Het is natuurlijk niet alleen het fysieke (digitaal getoond) of de immateriële dienst wat impact heeft op de ‘bottomline’ resultaten. Het is ook de branding, de pricing, het type aanbod (breed, diep, A-merken, B-merken, specialistisch, generiek enzovoorts) die allemaal bijdragen aan de effectiviteit.
Al die elementen moeten (idealiter) zonder frictie functioneren om kosteneffectief zaken te doen en omzet te genereren.
Effectief online omzet genereren en optimaliseren (zie schema) wordt bereikt door inzicht te krijgen in de onderlinge relatie tussen de drie getoonde dimensies:
- Een bedrijf kan geen optimaal resultaat behalen als de website en kanalen zijn geoptimaliseerd, maar het merk en de producten zijn niet concurrerend, niet goed genoeg gedifferentieerd enzovoort (denk aan waarde propositie, targeting, positionering, prijzen, marges enz.). Dit is de moeilijkste om te tacklen, maar ook de kern van elk bedrijf.
- Een bedrijf kan geen optimale resultaten behalen als de website en waarde propositie zijn geoptimaliseerd, maar de kanalen die verkeer naar de website(s) brengen ondermaats presteren.
- Een bedrijf kan geen optimale resultaten behalen als de waarde propositie en kanalen zijn geoptimaliseerd, maar de website(s) die de waarde propositie aanbieden suboptimaal presteert/presteren.
Houd rekening met deze drie dimensies bij het optimaliseren van omzet performance, dit zal je helpen bij effectieve en gerichte optimalisaties binnen de juiste dimensie. Analytics wijst je de weg, vertelt je waar je op moet concentreren.
Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen wanneer online omzet effectiever wordt gegenereerd?
Hulp nodig bij het uitdokteren wat de oorzaak is van tegenvallende of achterblijvende omzet (groei)?
Neem dan contact met ons op.