Prijsstrategie van Belang voor Marketing Kanaal Keuze | Ons Advies

Klant: High-end online retailer
Doelgroep: B2C
Probleem: Geringe afzet en omzet via het Google Shopping kanaal is niet wat de ondernemer verwacht had.

Case:
Deze klant kwam bij ons met de vraag of het huidige omzetniveau het maximaal haalbare was of dat er bottlenecks zijn. We hebben een intake gedaan om het business model te begrijpen, de diverse facetten (doelgroepen, propositie, prijsstrategie enzovoorts).

We hebben Google Analytics en Google Shopping data geanalyseerd om te begrijpen wat de effectiviteit is van Plaats (website) en Promotie (Google Shopping). Daarnaast hebben we een concurrentie analyse gedaan op Google Shopping om te zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn.

Met de website leek er geen significante bottleneck te zijn. Wat echter bleek uit de concurrentie analyse en klantgedrag op Google Shopping, dat mensen op zoek waren naar non-high end producten. Daarnaast waren de prijzen van deze online retailer 20%-30% duurder dan andere aanbieders. In een prijs-transparante omgeving als Google Shopping is prijs een van de belangrijkere parameters waar kopers op beoordelen.

Algemeen: Wanneer de prijsstrategie en waarde propositie niet of veel minder leunen op prijs, moet dit meegenomen worden in context van het kanaal en het beoordelen van de resultaten.