Welk Ecommerce CMS is het Beste? Deze Zijn het Niet! | Ons Advies

Klant: Online retailer
Doelgroep: B2B
Probleem: Groei van omzet stokt, ondernemer wilde weten waar het aan kon liggen om het pijnpunt aan te pakken en de volgende slag te kunnen maken.

Case:
Een veelvoorkomende case (stagnerende omzetgroei). Allereerst hebben we een overview gecreëerd van de staat van de marketing Ps, propositie en bedrijfsmodel om de context helder te hebben.

Effectief online omzet genereren

Na een uitgebreid gesprek en analyse van de diverse data kwamen we erachter dat de ondernemer een boekhoudpakket als CMS gebruikt voor de online business. Er zijn er meerdere van in de markt. Echter, de effectieve mogelijkheden om online goed te scoren zijn beperkt.

Wat bedoelen wij met mogelijkheden? Binnen deze doelgroep is een belangrijk kanaal de zoekmachine binnen de funnel / customer journey van de persona. Het is daarom zaak dat SEO (en SEA) kosten-effectief ingezet worden.

Na analyse van het productaanbod en de kwaliteit van de website (ook die zijn belangrijk voor de conversie) bleek de technische kwaliteit van dit “ecommerce CMS” het issue te zijn. Omdat het in de basis een boekhoudpakket is waar het gehele productaanbod ingeladen kan worden, met online uitbreidingen zodat het productaanbod ook daadwerkelijk op een site geëtaleerd kan worden.

Dergelijke pakketten zijn echter niet van SEO en puur ecommerce ontwikkeld, wat zich uit in minder zichtbaarheid dan andere aanbieders. Wanneer de zichtbaarheid toeneemt, kan bij gelijkblijvende conversie, meer omzet gegenereerd worden (hypothese).

Het is een belangrijke beslissing die de klant moet nemen, maar deze ondernemer weet nu wel waar het pijnpunt ligt om verder te komen.

Algemeen: het ecommerce CMS moet aansluiten bij het type bedrijfsvoering en businessmodel. Soms zijn er bijvoorbeeld complexe logistieke processen die niet door elke ecommerce CMS ondersteunt of ingebakken kunnen worden. Stem het CMS af op de rol van online en de bedrijfsvoering, processen en doelgroep.